Nieuws

20 januari 2018

Dutch Design Awards

In de Open Ruimte van de dienst op 4 februari is er kort aandacht voor de Dutch Design Awards. Het bijzondere is nl. dat deze op 8 oktober, tijdens Dutch Design Week, is uitgereikt aan Sheltersuit van Bas Timmer. Het project ontving online en in de tentoonstelling de meeste stemmen van het publiek en is daarmee de winnaar van de Public Award.

De Sheltersuit is een tot slaapzak te transformeren water- en winddichte jas, die daklozen bescherming biedt tegen allerlei weersomstandigheden. Iedere Sheltersuit is uniek, omdat ze worden gemaakt van gedoneerde materialen van hoogwaardige kwaliteit. Inmiddels zijn er meer dan twaalfhonderd exemplaren uitgedeeld. Het mes snijdt bovendien aan twee kanten: ze worden voornamelijk gemaakt door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, meestal asielzoekers met een verblijfsvergunning. Via Sheltersuit integreren zij in de Nederlandse maatschappij.

 

De commissie over dit project: "Door zijn achtergrond als modeontwerper is Bas Timmer constant bezig met de vernieuwing van vorm, functie en materiaal van zijn in 2015 gelanceerde originele Sheltersuit. Deze innovaties en optimalisaties maken Sheltersuit nu nominatiewaardig. Met dit zeer geslaagde project creëert Timmer op bewonderingswaardige wijze een soort familie, waarbinnen iedereen iets bijdraagt aan het proces. Een stimulerend voorbeeld van toegevoegde waarde door samenwerking. Niet alleen het verhaal klopt, ook het ontwerp zit goed in elkaar". 

Een sociaal doel, met een duurzame uitvoering. De stoffen die worden gebruikt, zijn grotendeels afgedankte materialen. Zo krijgen ze teststukken en afgekeurde artikelen van TenCate Outdoor Fabrics en Protective Fabrics en het buitensportmerk Nomad. “We maken tent- en zonneweringsdoeken die extreem vuil- en waterafstotend zijn. Wat we niet meer gebruiken, recyclen we”, zegt Rob Verver, directeur van TenCate Outdoor Fabrics in Nijverdal in de TRouw van 28 november 2017. “We verkopen het bijvoorbeeld aan een maker van fietstassen. Maar wat Sheltersuit nodig heeft, doneren we graag aan hen.”

Het materiaal bevat kleine foutjes, maar dat is voor de pakken niet erg. “Het doet niets af aan de kwaliteit, de kleur is bijvoorbeeld afwijkend”, zegt Verver. Ook struint Sheltersuit na afloop festivalterreinen af voor achtergebleven slaapzakken en jassen, die prima te hergebruiken zijn. Omdat de materialen zo’n hoogwaardige kwaliteit hebben, wegen de jas en slaapzak bij elkaar nog geen twee kilo, terwijl ze volgens de ontwerpers winterproof zijn.

Vluchtelingen
Inmiddels zijn er zo’n 1300 sheltersuits gemaakt en verspreid via lokale hulporganisaties. De pakken blijven niet alleen in Nederland, ze gaan ook naar daklozen in Milaan en Parijs en naar vluchtelingen in Calais. Op dit moment wordt er gewerkt aan een opdracht van 1500 sheltersuits voor kinderen in vluchtelingenkampen op Lesbos. Dat doet Sheltersuit samen met Movement on the Ground, de stichting van Johnny de Mol die vluchtelingen vroeg waar ze behoefte aan hebben, en WakaWaka dat een lampje op zonne-energie levert.

Leerwerkbedrijf
In het atelier van Sheltersuit in Enschede werkt een gevarieerd gezelschap van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, zoals vluchtelingen, langdurig werklozen en een enkele dakloze. In totaal werken er zo’n 55 werknemers en vrijwilligers. “We zijn een sociaal atelier en een erkend leerwerkbedrijf”, vertelt Frankenhuis. “We werken met gesubsidieerde arbeidskrachten. We begeleiden werknemers richting de arbeidsmarkt, maar we helpen ook met de inburgering en Nederlandse les of ondersteunen mensen bij het halen van hun rijbewijs.”

Fadi Skif is een van hen. Hij vluchtte 2,5 jaar geleden uit Syrië en werkt sinds hij een verblijfsstatus kreeg in het atelier. Hij heeft 22 jaar ervaring als kleermaker. Sheltersuit wil ook daklozen een werkplek bieden voor herintegratie.

Officieel telt Nederland ruim 31.000 daklozen. Claassen: “We willen het probleem aankaarten en misschien een klein beetje bijdragen aan een oplossing. Daklozen hebben te maken met een stigma, terwijl niemand ervoor kiest. Het zijn net zo goed mensen die respect en waardigheid verdienen.” Claassen wil niet alleen iets bruikbaars maken. Het liefst zou hij willen dat er meer contact en begrip komt. Om die reden maakt hij van elke tas twee identieke exemplaren, in dezelfde kleur en met een nummer op de tas. “De tas is voor iedereen te koop en er is grote kans dat je een dakloze tegenkomt met jouw tas. Wie weet wat voor leuk gesprek dat oplevert.”


Naar het nieuwsoverzicht

  Meer informatie   Facebook   ANBI-register Doopsgezinde Gemeente Groningen
 
  contact maandblad sitemap
  routebeschrijving nieuwsbrief disclaimer
  veelgestelde vragen inloggen  colofon
     
   
  © 2018 Doopsgezind.nl